Steeds meer gemeenten gebruiken eHerkenning of stappen over op dit inlogmiddel. Inmiddels kunt u bij elf van de twaalf provincies gemakkelijk en veilig inloggen met een eHerkenningsmiddel. Iedere gemeente bepaalt haar eigen betrouwbaarheidsniveau. Het is dus belangrijk dat u eerst uitzoekt welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft om succesvol in te kunnen loggen. Via eHerkenning Expert vindt u eenvoudig de goedkoopste aanbieder voor eHerkenning aanvragen. Wij vergelijken alle eHerkenning aanbieders op basis van prijs en klantenservice. Op die manier bespaart u als bedrijf of instelling direct bij het kopen van eHerkenning voor gemeenten. Bekijk hieronder de goedkoopste aanbieders:
Beste eHerkenning keus
Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig om in te loggen bij de gemeente?
Het betrouwbaarheidsniveau is afhankelijk van de gemeente waar u online zaken mee wilt doen. Hieronder ziet u een overzicht van de meest gebruikte gemeenten en haar niveau:
- Gemeente Amsterdam: EH1 t/m EH3
- Gemeente Rotterdam: EH2 t/m EH3
- Gemeente Alkmaar: EH1 t/m EH2+
- Gemeente Den Haag: EH3
Bekijk voor een volledig en up-to-date overzicht de volgende website: https://eherkenning.nl/inloggen-met-eherkenning/waar-kunt-u-inloggen
Klik vervolgens op Gemeenten en zoek de gewenste gemeente op. Als er meerdere niveaus achter uw gemeente staan dan biedt de gemeente meerdere diensten op verschillende niveaus aan. Zorg dat u van te voren goed uitzoekt van welke dienst u gebruik wilt maken, en dat u het juiste niveau kiest. Het later upgraden van een middel brengt extra kosten met zich mee. Daarnaast moet het gehele proces opnieuw doorlopen worden.
Welke machtigingen moet ik selecteren om in te kunnen loggen bij mijn gemeente?
Afhankelijk van de eHerkenning aanbieder die u kiest kunt u in sommige gevallen zelf machtigingen uitkiezen. Alle gemeenten hebben hun eigen dienstverlener, waarbij over het algemeen de naam van de gemeente staat. Wij raden u aan om alle diensten te selecteren die de gemeente aanbiedt.
Wanneer de aanbieder alle dienstverleners op het geselecteerde niveau levert dan hoeft u hier geen zorgen over te maken. U krijgt dan toegang tot alle diensten van de gemeente en alle toekomstige diensten op hetzelfde niveau of lager.
Heeft u vragen over het selecteren van de juiste machtigingen? Neem contact op via onze website.
Wat ik kan ik met eHerkenning voor gemeenten?
Iedere gemeente bepaalt zelf welke zaken online met eHerkenning geregeld kunnen worden. Over het algemeen kunt u alle bedrijfszaken eenvoudig met uw eHerkenningsmiddel regelen. Hierdoor kunnen gemeenten niet alleen snel en efficiënt aanvragen afhandelen, maar gebeurt het ook nog eens erg veilig. Via eHerkenning kunt u onder andere vergunningen en ontheffingen aanvragen. Daarbij kun je bij sommige gemeenten ook wijzigingen doorgeven, basisregistratie personen opvragen of aangifte doen van overlijden.
Bezoek de website van uw gemeente om in te zien welke zaken u allemaal online kan regelen.
Hoe kan ik inloggen met eHerkenning bij gemeenten?
Inloggen met eHerkenning bij gemeenten is eenvoudig. Nadat uw eHerkenningsmiddel op het juiste niveau en met de juiste machtigingen uitgegeven is, volgt u onderstaande stappenplan:
- Bezoek de website van uw gemeente
- Zoek naar het inloggedeelte, dit is meestal gekenmerkt met Mijn Gemeente
- Hier ziet u het eHerkenning logo
- Log in met uw eHerkenningsmiddel
- Na het inloggen kunt u uw zaken regelen met de gemeente
Kan ik eHerkenning (in de toekomst) ook voor andere zaken gebruiken?
Steeds meer overheidsorganisaties stappen over op eHerkenning, en hierbij wordt met name eHerkenning niveau 3 de standaard. De kans is groot dat u als bedrijf of instelling in de toekomst ook bij andere overheidsorganisaties moet inloggen. Grote organisaties die binnenkort overstappen op eHerkenning of al overgestapt zijn: