eHerkenning Betrouwbaarheidsniveaus

Wat zijn de betrouwbaarheidsniveaus van eHerkenning?

eHerkenning heeft vijf betrouwbaarheidsniveaus: EH1, EH2, EH2+, EH3 en EH4, die de mate van veiligheid aangeven. Hierbij geldt hoe hoger het niveau, hoe strenger de eisen zijn. Bij het aanvragen van eHerkenning wordt door iedere leverancier gevraagd welk betrouwbaarheidsniveau u nodig heeft. Per niveau gelden andere regels en zijn soms andere documenten noodzakelijk. De overheid heeft samen met de beheerorganisatie de eisen van de verschillende niveaus bepaald.

EH1

VOG

EH2

Tenderned
Omgevingsloket

EH2+

RVO
NVWA

EH3

UWV
Belastingdienst

EH4

Sommige gemeenten

Hoe bepaald u het betrouwbaarheidsniveau?

Het is zeer belangrijk dat u van te voren goed onderzoek doet naar het niveau dat u nodig heeft. Het achteraf verhogen van uw niveau zorgt ervoor dat u opnieuw het proces moet doorlopen. Dit is zonde van de tijd en hierbij komt weer een hoop papierwerk kijken. Doorloop de volgende stappen om het niveau te bepalen:

  1. Inventariseer bij welke diensten u moet inloggen (houdt hierbij ook rekening mee met toekomstige diensten)
  2. Bekijk welk betrouwbaarheidsniveau de diensten uitvragen
  3. Het hoogste niveau is uw niveau

eHerkenning niveau 3 wordt de standaard, indien u zeker wil zijn dat u overal kan inloggen raden wij u aan om EH3 aan te vragen. Hieronder ziet u de beste deal op basis van prijs.

Laagste prijs: eHerkenning niveau EH3

Reconi is op dit moment de beste keus vanaf € 29,80 per jaar. Bekijk hoe de laagste prijs voor EH3 is bepaald.

Alle betrouwbaarheidsniveaus

Korte uitleg welke niveaus er zijn en welke kenmerken zij hebben.

eHerkenning niveau 1 (laag)

EH1 kenmerkt zich doordat gebruikers met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord kunnen inloggen. Voor de aanvraag is relatief weinig informatie noodzakelijk en dit middel kan meestal nog dezelfde dag uitgeleverd worden. De wet Digitale Overheid zal ervoor zorgen dat EH1 in 2020 niet meer toegestaan zal zijn. Gebruikers van een EH1 middel worden hierover door de leverancier op de hoogste gesteld. Bekijk hier hoe u EH1 kan aanvragen.

eHerkenning niveau 2 (laag)

EH2 kenmerkt zich doordat gebruikers met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord kunnen inloggen. Voor de aanvraag is meer informatie noodzakelijk en het middel kan meestal niet dezelfde dag uitgeleverd worden. Bekijk hier hoe u EH2 kan aanvragen.

eHerkenning niveau 2+ (laag)

EH2+ kenmerkt zich doordat gebruikers niet alleen met een gebruikersnaam en wachtwoord kunnen inloggen. Na het inloggen ontvangen zij namelijk een tijdelijke zes-cijferige pincode. Dit zorgt voor een hogere mate van veiligheid. Bekijk hier hoe u EH2+ kan aanvragen.

eHerkenning niveau 3 (substantieel)

EH3 kenmerkt zich doordat gebruikers niet alleen met een gebruikersnaam en wachtwoord kunnen inloggen. Na het inloggen ontvangen zij namelijk een tijdelijke zes-cijferige pincode. Dit zorgt voor een hogere mate van veiligheid. Ook is er in sommige gevallen een fysieke identificatie noodzakelijk om de eigenaar te verifiëren. Bekijk hier hoe u EH3 kan aanvragen.

eHerkenning niveau 4 (hoog)

EH3 kenmerkt zich doordat gebruikers met een PKI-overheidscertificaat moeten inloggen. Dit is meestal een persoonlijk certificaat dat pas uitgegeven wordt na een fysieke identificatie. Dit hoogste middel wordt vrij weinig uitgegeven.